- Punkty świetlne na mapie
podróży Ibrahima
- synchronizacja z projekcją
za pomocą 21. kanałowego
sterownika DMX
produkcji ALLED - Każdy punkt na mapie
jest podświetlany diodą
o mocy 1W indywidualnie
sterowaną poprzez
protokół DMX - Stół ze stali w formie
powiększonej monety.
W otworach w blacie
umieszczone 4 lightboxy.
Gablota i monitory
zostały zamontowane
przez inne firmy - Typowy kaseton
wbudowany w ścianę GK - Glassbook - lightbox
w szklanej obudowie. - Glassbook z całoszklanymi
drzwiami w tle.
Drzwi podświetlone
czterema reflektorkami LED
ze starowaniem DMX i RFID. - Lightbox bez grafiki
jako źródło światła
rozświetlajęce grafiką
na szkle - Podświetlenie wnęk
między kolumnami
za pomocą silnych
oświetlaczy liniowych (18W/m)
z wąskokątną optyką - Podświetlane krawędziowo
szklane domki - Łuki podświetlone
oprawami liniowymi. - Najmniejsze lightboxy
w całym Muzeum
- tylko 80x80mm i
35mm grubości. - Blat szklany
podświetlony panelem LED. - Kolejny panel LED
podświetla grafikę
na wielkiej szybie. - Skrzynia z eksponatami
podświetlona za pomocą
świecącego dna. - Lightbox w zabudowie z MDF.
- Podświetlenie grafiki na szybie
będącej blatem stołu - Delikatne światło wydobywa się
z uchylonej szuflady
- oprawa LED
ze ściemniaczem PWM. - Niektóre kasetony
nie są prostokątne
- eliptyczny lightbox w ołtarzu.
Ponadto na zdjęciu widać
podświetlenie szyby
czterema reflektorkami
o mocy 1W każdy
imitujące światło wpadające
przez ramę okienną.
Niżej widać kasetony
oprawione w ozdobne ramy. - Mały lightbox
jako element
szklanej zabudowy.
Zabudowa wykonana
przez firmę Advertis. - Kolejny kaseton eliptyczny
- tym razem skonstruowany
jako bardzo cienki (18mm),
prostokątny lightbox
umieszczony pod płytą
z owalnym otworem - Podświetlenie fragmentu
zabudowy po łuku
wykonane z giętego
profilu z osłonką mleczną
uzbrojonego w taśmę LED - Podświetlenie ściany
przykrytej taflą szkła
i przedzielonej szklana półką
za pomocą dwóch listew LED
o niezależnie regulowanej
jasności - Na pierwszym planie
podświetlenie ściany
liniowymi oświetlaczami,
dalej gablota wykonana
przez inną firmą
i przykład podświetlenia szyby
od tyłu za pomocą świecącej
tafli PMMA - Podświetlenie arkad
za pomocą 4 ledowych
reflektorków marki Optiled
o bardzo przyjemnej
barwie światła
i kącie świecenia 24 stopni.
Mocowanie reflektorków
wykonane na zamówienie
wg. projektu ALLED - Karczma w Galerii 4.
Grafika na taflach szkła
o łącznej szerokości ok. 10m
i wysokości ok. 3m
jest podświetlana 9-cioma
panelami LED.
Panele zapalają się
w zaprogramowanej sekwencji
dzięki użyciu kontrolera DMX
i sterowników PWM
produkcji ALLED. - Ta seria bardzo dużych lightboxów
ma dodatkowo zamontowane
profile z diodami podświetlającymi
parapet i znajdujące się na nim
teksty - Kasetony podświetlane
zamocowane do
zabudowy meblowej - Dwa lightboxy
we wnękach z MDF
zamocowane przy
wejściu do kina. - Podświetlenie wokół ekranu
i kinkietów - Podświetlenie wokół promieni
- Podświetlenie wydruku na szybie,
podświetlenie wnęk
w postaci liter
i lightboxy wiszące - Uliczka - dwie latarnie
wyposażone w ściamniacze ALLED
- jedyne oświetlenie wykonane
przez nas w Muzeum
z użyciem tradycyjnych
żarówek - Latarnie w uliczce
- Żarówka podłączona szeregowo
ze ściemniaczem.
Zmniejszenie płynącego przez
żarówkę prądu powoduje,
że jej widmo przesuwa się
w kierunku czerwieni. - Mapa w postaci wydruku
na szybie z punktami
podświetlonymi pojedyńczymi
diodami przewlekanymi.
Tak jak prawie wszystko
- z możliwością regulacji jasności. - Lightbox we wnece w ścianie
- Okno podświetlane
z dwóch stron
profilami aluminiowymi
z osłonką mleczna
uzbrojonymi w taśmę LED - W mrocznej Galerii 7
poświęconej okresowi
II Wojny Światowej
nawet mała jednowatowa
lampka pozwala wystarczająco
oświetlić teksty na ścianie - 6 lightboxów zamontowanych
na blacie pod blachą.
Jak w przypadku wszystkich
innych lightboxów
możliwość indywidualnego
ustawienia jasności przez
magistralę DMX lub lokalnie
- za pomocą pilota radiowego RFID. - Monitor, lightbox, projekcja
- Hiding - szczeliny w ścianach
podświetlane profilami aluminiowymi
z taśmami LED - Ściana szklana
w przestrzeni "Hiding".
Dzięki podświetleniu
z niemal punktowego
źródła światła uzyskaliśmy
niezwykły efekt
odbicia liter na matowej posadzce
przez szybą - Podświetlenie napisów i tabliczek
na ścianach za pomocą
pojedynczych lampek LED
o mocy max. zaledwie 2W,
regulowanej jasności
i kącie świecenia 8 stopni.
Precyzja ustawienia kierunku
i ilości światła umożliwia
znalezienie minimalnego
oświetlania dla zachowania
komfortu czytania
i mrocznej atmosfery
tej przestrzeni - Galeria 7. Podświetlenie liniowe
metalowej wnęki. - Lightboxy specjalne
na szklanej ścianie "Wannsee".
Podświetlana grafika
odbija się wielokrotnie
w szybie i kolejnym lightboxie - Ściana "Wannsee".
15 lightboxów dwustronnych,
świecących w kierunku
szklanej ściany. - Shoah Corridor
- Korytarz Zagłady.
Mroczna przestrzeń,
w której świeci tylko
15 podświetlanych zdjęć
i kilka obszarów
z podświetlonymi tekstami
wydrukowanymi na blasze.
Piękne i miękkie oświetlenie
tych tekstów uzyskano
dzięki liniowym źródłom światła
i przesłonom z mlecznego plexi
umieszczonym na powierzchni
otworów w blasze - Shoah Corridor
- lightboxy umieszczone w otworach
w blasze tworzącej ściany korytrza.
Tolerancja wykonania lightboxu
ok. 1mm na wymiar. - Muzeum Historii Żydów Polskich
- Shoah Corridor - Najwyższy lightbox
w Muzeum Historii Żydów Polskich
- 264 cm wysokości. - Zabudowa z monitorami
i dwoma lightboxami. - Podświetlenie wnętrza biblioteczki
za pomocą oświetlaczy liniowych
i lightboxa bez grafiki.
Duża i równomiernie rozłożona
ilość światła służy podświetleniu
monitora dotykowego - Podświetlenie liniowe grafiki
za drzwiami - Zabudowa z MDF
z podświetlanymi wnękami
oraz szuflady z lightboxami
zapalającymi sie po wysunięciu - Podświetlana wnęka z MDF
z wyklejona grafiką - Szuflada z zamontowanym lightboxem.
Zapala się oczywiście dopiero
po otwarciu szuflady
i jest jak wszystkie kasetony
zaopatrzony w sterownik PWM,
kontrolowany protokołem DMX
oraz radiowo w modelu RFID - Muzeum Historii Żydów Polskich
- lightboxy we wnękach w ścianach - Świecące kasetony we wnękach
w ścianach
Klient:
Muzeum Historii Żydów Polskich ( na zlecenie firmy Nizio Design International Mirosław Nizio )
Lokalizacja:
ul. Mordechaja Anielewicza 6, 00-157 Warszawa
Opis:
Wykonaliśmy i zamontowaliśmy niemal 300 świecących elementów ekspozycyjnych i podświetleń. Ustalenia, prace przygotowawcze, tworzenie prototypów -trwały prawie rok. Montaż rozpoczęliśmy w styczniu 2014, ostatnie elementy zostały zamontowane 22.10.2014. Przygotowana przez nas dokumentacja powykonawcza liczy 170 stron. Największą grupę obiektów stanowią tzw. lightboxy - rodzaj podświetlanych od środka kasetonów. Jest ich na wystawie w sumie 221, niemal każdy ma inne wymiary (od 8x8 cm do 50 x 264 cm), każdy zbudowany jest z kilkunastu ręcznie składanych elementów. Każdy z lighboxów i niemal wszystkie podświetlania mają regulowaną jasność. Służą do tego zaprojektowane i wykonane przez nas sterowniki PWM. Natężenie płynącego prądu determinujące poziom jasności diod w danym odbiorniku jest regulowane na dwa sposoby: centralnie, za pomocą sygnału DMX podawanego na wejście DMX z zewnętrznej konsoli sterującej lub za pomocą sygnału typu RFID transmitowanego lokalnie z pilota do anteny odbiorczej. Takie podejście umożliwia zarówno centralne sterowanie jasnością wszystkich odbiorników jak i lokalne adresowanie i ustawianie jasności każdego z nich. Nie jest nam znany przykład podobnego rozwiązania produkowanego przez jakąkolwiek inną firmę na świecie. Sterownik PWM jest zasilany napięciem 12V DC, realizuje modulację z częstotliwością 2,5 kHz, co gwarantuje świecenie bez efektu migotania zarówno dla oka ludzkiego jak i dla typowych kamer video i ma 8-bitową (256 stopniową) skalę ustawień jasności. Faktycznie poziom jasności jest ustawiany z dokładnością 10 bitową ( 1024 poziomy) dzięki czemu zaprogramowana charakterystyka ściemniania jest nieliniowa, zgodna z krzywą percepcji wzroku (mniejsze zmiany jasności w dolnej części skali, większe w górnej). We wszystkich wykonanych przez nas elementach ekspozycyjnych źródłem światła sa diody LED, z wyjątkiem tylko dwóch obiektów - latarń w tzw. Uliczce. Tam dla uzyskania dawnego klimatu i niewielkiej ilości światła użyliśmy zwykłych żarówek 25W wyposażonych w wyprodukowane przez ALLED ściemniacze tyrystorowe. Podsumowując: całe oświetlenie wystawy stałej, poza tzw. oświetleniem bytowym, oświetleniem z szyno-przewodów, oświetleniem gablot i oświetleniem kilku dodatkowych elementów ekspozycyjnych zostało wykonane przez firmę ALLED.
Dane techniczne:
221 lighboxów o mocach od ok. 1,5W do ok. 35W. Podświetlenia liniowe, za pomocą zamienników halogenów MR16, za pomocą pojedynczych diod mocy. W sumie niemal 300 obiektów.
Dlaczego diody:
• Trwałość:
w bardzo wielu przypadkach, ze względu na miejsce montażu źródeł światła ewentualna ich wymiana byłaby trudna technicznie i kosztowna
• Niskie zużycie energii:
wykonane przez nas obiekty stanowią znaczną część ekspozycji i gdyby były mniej energooszczędne ich użycie byłoby kosztowne, a w granicy wręcz niemożliwe ze względu na ograniczone przydziały mocy
• Łatwość sterowania:
Diody, będąc obiektami bardziej ze świata elektroniki niż elektrotechniki łatwo wysterować za pomocą cyfrowych, elektronicznych urządzeń.